Pokrzywa (nie)zwyczajna

Pokrzywa zwyczajna łac. Urtica dioica to wieloletnia roślina. Rozpowszechniona prawie na całej kuli ziemskiej, w podobnym do naszego klimacie, czyli umiarkowanym. W Polsce jest rośliną pospolitą. Rośnie wszędzie po prostu ;) Niektórzy uważają ją za chwast, ale to jeden z lepszych surowców zielarskich- liść (Urticae folium) oraz korzeń (Urticae radix). Liście pokrzywy ścina się przed kwitnieniem rośliny.



Jeżeli nie czytałeś jeszcze o surowcach leczniczych, nazwach części roślin to zapraszam tutaj: Ziołolecznictwo- teoria

Ale wracając do jednej z najpopularniejszych roślin jaką jest pokrzywa... Znana już w starożytności służyła jako lek gojącego owrzodzenia i hamującego krwawienia. Świeże rośliny wykorzystywano do "biczowania" oraz okładów chorych kończyn na reumatyzm. 

Jednak w dzisiejszych czasach pokrzywa ma zastosowanie, powiedzmy, mniej drastyczne ;)
- działa moczopędnie
- ściągająco
- przeciwbiegunkowo
- rozkurczowo
- przeciwkrwotocznie
- wzmacniająco
- przeciwcukrzycowo
- przeciwzapalnie 
- poprawia ogólną przemianę materii 
- wpływa korzystnie na produkcję czerwonych krwinek i hemoglobiny 

-> przepis na napar z liści pokrzywy 

1 łyżkę liści zalać szklanką wrzącej wody oraz odstawić na 10-15 minut pod przykryciem. Pić 3 razy dziennie po szklance (jako lek moczopędny, odtruwający, stymulujący trawienie i poprawiający przemianę materii) 

Stosowanie zewnętrzne: do płukania gardła w zapaleniu jamy ustnej, anginie. Jako szampon: przeciw łupieżowi. Wodne wyciągi z pokrzywy, stosowane jako szampony hamują wypadanie włosów, pobudzają proces ich wzrostu oraz dostarczają do wnętrza cebulek niezbędnych składników.

Napar lub sproszkowane liście stosuje się przy wszelkiego rodzaju krwawieniach, zbyt obfitym miesiączkowaniu a także w schorzeniach nerek. Wata zamoczona w soku z pokrzywy wstrzymuje krwawienie z nosa.

Korzeń (Urticae radix) działa ściągająco i moczopędnie, odwar z korzenia może być stosowany przy kamicy nerkowej oraz nieżytach dróg moczowych.

Świeże liście i ich sok zaleca się po kuracjach antybiotykowych. 

Nalewkę spirytusową ze świeżo zmielonego ziela dodajemy do herbaty przy przeziębieniach, zatruciach pokarmowych i biegunkach bakteryjnych.

Oj, dużo tego, prawda? Wydaje się, że pokrzywa jest lekiem na prawie wszystko. Więc mam nadzieję, że coraz mniej ludzi będzie o niej mówić jak o chwaście.


Oh, zapomniałabym pokrzywa nie tylko jest lekiem, ale także doskonałą przyprawą i sprawdza się w kuchni. Liście zawierają m.in witaminy (B2, C, A, K) i sole mineralne. Świeże listki nadają smak niektórym potrawom, można je dodać np. do zup. szpinaku, szczawiu. Surowe spożywamy w sałatkach, gotowane jako jarzynę, lub pić jako herbatę ziołową. 

A właśnie co do herbaty z pokrzywy. To właśnie takową robię. Z mojej kolekcji 8 doniczek pokrzywy zebranej w lesie obcięłam kilka młodych pędów, przepłukałam raz w ciepłej, potem zimnej wodzie. Zawiązałam kawałkiem wstążki i powiesiłam na moim stojaku z "domowym ogródkiem" link do mini ogródka: Mini ogródek w mieszkaniu . Po wysuszeniu, skruszę listki i dam do jakiegoś szklanego zamykanego pojemnika. A po zalaniu wrzącą wodą będę się cieszyć przepięknym aromatem w mojej naturalnej herbacie.












JT

2 komentarze:

  1. Ja zwykłam robić z liści pokrzywy napar do włosów. Świeżo zebrane i oczyszczone ze ślimaków i innych "dodatków" płukałam wodą, następnie zalewałam wrzątkiem i zostawiałam na noc. Efekt niesamowity. Ale troszkę ściemniała mi włosy.

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2014 Melisa i Mięta , Blogger